Координатори семінару:
д.філос.н. О. Йосипенко
д.філос.н. В. Навроцький
ПРОГРАМА СЕМІНАРУ
«Лінгвістичний поворот у філософії», «мовна парадигма в філософії», «мовний аналіз», «філософія як переклад», «інтерпретативний поворот у філософії» – це лише частина висловів, які глибоко увійшли в лексикон філософії ХХ і ХХІ століть. Проте чи не перетворюються вони на гасла, за якими приховується нехтування наслідками лінгвістичного повороту, коли посилання на мовну парадигму легалізує навіть таке розуміння мовлення і мислення, яке прямо критикувалося представниками філософій лінгвістичного повороту як зміни у напрямку розвитку аналітичної філософії? Та чи не прийшов на зміну лінгвістичному повороту у філософії, як фази у розвитку аналітичної філософії ХХ ст., якийсь новий поворот (когнітивний, інтерпретативний чи інший), знецінивши його, залишивши його у минулому і перетворивши на предмет історико-філософського інтересу? Чи дійсно філософія мови остаточно витіснена філософією свідомості, яка, своєю чергою, трансформувалась у «когнітивну науку» – синтез філософської психології, нейронауки, теоретичної лінгвістики та штучного інтелекту? І чи дійсно термінологія природничих, соціальних і гуманітарних наук вже не розглядається як джерело філософських, концептуальних проблем?
У цьому контексті надзвичайно плюралістичного і демократичного витлумачення лінгвістичного повороту в філософії та його наслідків, у тому числі, в українському філософському дискурсі, метою нашого семінару буде окреслити коло питань і настанов, визначальних для лінгвістичного повороту, які не втратили своєї актуальності майже століття після нього та після виникнення перших лінгвістичних філософій. Однією з таких настанов є розуміння того, що мовна діяльність не є окремою здатністю людини чи вираженням чогось іншого за неї, а системно пов’язана з іншими здатностями, насамперед здатністю мислення, інтенційністю, етичним й естетичним сприйняттям світу, соціальністю тощо, а отже не може бути ізольована від них. В цьому сенсі лінгвістичний поворот є антропологічним поворотом, поворотом до розуміння людини як мовної істоти, мовність якої вводить відразу всі людські атрибути.
Одним з найвагоміших наслідків лінгвістичного повороту стала трансформація філософії розуму (philosophy of mind) на засадах логіки, оновленої Фреґе й Вітґенштайном, що дало змогу подолати ментальний атомізм, притаманний модерній філософії розуму та звуження розуму до свідомості, притаманне феноменології й когнітивізму. Аналітична філософія дії, яка народилася з суперечки Е. Енскомб та Д. Девідсона про намір як ментальний феномен, є переконливим свідченням оновлення філософії розуму, що дає змогу аналізувати феномени практичної інтенційності та відкриває шляхи філософії соціального розуму, для якої соціальне це ментальне, а ментальне – це соціальне (П. Вінч).
Філософія мови, зрозуміла як спадкоємиця лінгвістичного повороту, окреслює коло проблем, на обговорення яких націлений наш семінар. Окрім традиційних для філософії мови проблем сенсу і значення ми плануємо зосередитися на суперечці атомізму й голізму у філософії мови та розуму, на проблемі артикуляції індивідуального, субʼєктивного та соціального, обʼєктивного розуму, на співвідношенні свідомого і несвідомого як складниках людського розуму, на проблемі не-психологічного розуміння суб’єктивності, на питаннях онтології колективних сутностей і можливих критеріїв їхнього існування, на аналізі значення та концептуальних структур, на дослідженнях модальностей, виводу і нормативності, а також на проблемах знакової природи мови, сучасних (антропологічних) моделях знаку і парадигмах комунікації. Вищезгадані проблеми не є власністю якоїсь однієї традиції. Аналітична філософія, яка народила потужний інструментарій аналізу мовлення, знайшла відгук в різних філософських традиціях, зокрема в німецькій та французькій «континентальній» філософській думці.
Ми пропонуємо презентувати й обговорювати засадові тексти зарубіжних філософів із зазначеної проблематики, недавні резонансні публікації сучасних авторів, а також найактуальніші матеріали зарубіжних дискусій. Велика увага приділятиметься дослідженням українських авторів, викладених у монографіях чи статтях. Форматом проведення семінару буде доповідь з визначеної теми одного чи кількох учасників семінару з подальшою дискусією. До участі у семінарі запрошуються всі, хто цікавиться філософією мови та розуму, питаннями філософської методології та методології гуманітарних наук, методами аналізу, що задіяні у сучасній аналітичній філософії, актуальним станом лінгвістичних і семіологічних досліджень, аналізом дискурсу, соціальною філософією, антропологією тощо.