Інститут Філософії

СЕМІНАР ДОСЛІДНИКІВ СХІДНИХ ФІЛОСОФІЙ

Анонси подій

Інститут філософії імені Г.С. Сковороди НАН України


відділ історії зарубіжної філософії


сектор історії східної філософії


26 вересня 2023, 16:00


СЕМІНАР ДОСЛІДНИКІВ


СХІДНИХ ФІЛОСОФІЙ


Засідання CXLІ


приєднатися до конференції Zoom можна за покликанням:


https://us02web.zoom.us/j/82055988717?pwd=Z20vTVIvcXJRcTJkb3grN0F4SWpPUT09


Ідентифікатор конференції: 820 5598 8717 Код доступу: 467963


Тема доповіді:


«Анімістичний поворот


в сучасній антропології і


дослідження індигенних спільнот»


Доповідачі:


Віталій Щепанський, незалежний дослідник (Рівне),


Тарас Маменко, Інститут філософії


імені Г.С. Сковороди НАНУ (Київ)


До участі в семінарі запрошені:


Юрій Джулай, Національний університет


«Києво-Могилянська академія»,


Ніна Поліщук, Інститут філософії


імені Г.С. Сковороди НАНУ


ЗАПРОШУЄМО УСІХ ЗАЦІКАВЛЕНИХ!


Див.: www.tdsf.kiev.ua/


http://community.livejournal.com/ukr_asia_philos


http://www.facebook.com/OrientalPhilosophiesSeminarKyivUkraine


ТЕЗИ


Концепції анімізму, представлені в сучасній антропології, перебувають під впливом відчутних змін внаслідок процесів глобалізації. Особливо, це помітно в середовищі індигенних (традиційних/архаїчних) спільнот, що складаються із людських та не-людських істот. Однак, такі зміни зазвичай залишаються сліпою плямою для багатьох гуманітарних наук. У власних публікаціях дослідники часто описують індигенні спільноти як «заморожені» суспільства, що спричиняє певну стагнацію методологічних підходів до вивчення таких змін.

Під час семінару будуть представлені методологічні підходи та теоретичні моделі онтологічного повороту в антропології та їхня спроможність пояснити незворотні зміни (пост)колоніальних спільнот, включаючи азійський регіон.

Із дискусій між Філіпом Дескола та Едуарду Вівейрушем де Кастру можна виявити персоналістські моделі анімізму, в яких спілкування з не-людськими істотами та сутностями будується навколо базового онтологічного припущення про існування особистості та ідентичності не лише у людини. У таких персоналістських моделях колективи стають герметичними світами, до яких не проникають глобалізаційні процеси, а якщо й проникають, то залишаються непоміченими ані представниками індигенних народів, ані самими дослідниками.

Під час семінару планується обговорити спробу розширення герменевтичної варіації інтерпретацій співіснування людських та нелюдських спільнот, запропоновану Едуардо Коном на основі філософії Чарльза Пірса.

У своїх підходах дослідники, не зважаючи на припущення про нестабільність ідентичності та рухливий онтологічний статус сутностей та істот, не відмовляються від онтологічного персоналізму. Концептуальний вихід із складної ситуації полягає в реляційних онтологіях, запропонованих вищезгаданими вченими, акцент у яких приділяється не концепції особистості, а мінливим відносинам між акторами. Такі гнучкі та ситуативні варіації дозволяють ситуативно скасовувати поняття особистості та ідентичності, вони надають можливість змінювати стосунки з не-людськими сутностями та переглядати їхній онтологічний статус. Це також може сприяти кращому розумінню та вивченню природи авторства релігійних і філософських текстів, які приписуються не-людським акторам (духам, божествам тощо). Через розгляд запропонованих методологій та підходів можна виявити більш сприйнятливі моделі для осмислення світогляду індигенних колективів у (пост)колоніальних суспільствах.

Для кращого розуміння контексту, що буде обговорюватися під час семінару, рекомендуємо ознайомитися з книгою: Eduardo Kohn «How Forests Think: Toward an Anthropology Beyond the Human», University of California Press, 2013.