НА ГОЛОВНУ  |  НОВИНИ  |  ПРО ІНСТИТУТ  |  НДР  |  ПУБЛІКАЦІЇ  |  КОНФЕРЕНЦІЇ  |  КОНТАКТИ  |  КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ
Новини_2004
10.12.04

    Вийшли друком другий та третій томи «Вибраних творів» В.І.Шинкарука. Другий том (Шинкарук В.І. Вибрані твори: у 3-х т. – К.: Укр. Центр духовної культури,2003. – (Філософська спадщина України). Т.2. – 528с. – Рос., укр.) містить праці, присвячені творчості Гегеля та Л.Фейєрбаха. Крім книги «Логика, диалектика и теория познания Гегеля» та низки статей, присвячених різним аспектам творчості Гегеля і Фейєрбаха, до тому ввійшли раніше не опубліковані тексти лекцій про філософію Л.Фейєрбаха, прочитані В.І.Шинкаруком в 60-х роках минулого століття в Київському державному університеті імені Т.Г.Шевченка для студентів історико-філософського факультету.

Третій том (Шинкарук В.І. Вибрані твори: у 3-х т. – К.: Укр. Центр духовної культури,2004. – (Філософська спадщина України). Т.3.Ч.1 – 404с. – Рос., укр.), що складається з двох частин, містить праці, присвячені проблемам гуманізму, культури, світогляду тощо.

Книги розраховані на філософів, викладачів, аспірантів, пошукачів та студентів гуманітарних спеціальностей.

 

У колективній монографії співробітників інституту («Етос і мораль у сучасному світі» / Т.Г.Аболіна, А.М.Єрмоленко, О.О.Кисельова, Е.І.Мулярчук, В.Е.Верлока,В.А.Малахов – К.: Вид. ПАРАПАН, 2004. – 200 с.) ключові морально-етичні проблеми сучасності висвітлюються на тлі взаємовідносин етосу і моралі – двох взаємодоповняльних засад моральнісної культури, що обумовлюють внутрішню динаміку її розвитку, розмаїття її конкретних проявів. В центрі уваги авторів – принципові питання пошуку адекватних сучасному досвідові шляхів обгрунтування і осмислення етики, зміцнення її позицій в різних галузях людського буття, аж до сфери міжнародних стосунків і глобального розвитку людства.

 

 

В есе Іняса Леппа (Лепп Іняс, Християнська філософія екзистенції: Пер. з фр. Віталій Лях, Ольга Марштупенко – К.: Унів. вид-во «Пульсари» – 148 с., серія «Християн. філософи»), професора психології та завідуючого Інститутом психоаналізу в Парижі, читач побачить, що екзистенціальна проблематика була відома багатьом великим мислителям античності, середньовіччя та нового часу і що вони використовували майже той самий метод дослідження, що й сучасні екзистенціалісти. Проаналізовано зміст таких слів, як «екзистенція» і «екзистенціалізм», представлено головні теми, якими переймаються філософи екзистенції. Книгу адресовано як фахівцям, так і широкому загаловці читачів.

28.10.04

     ІНТЕРВ`Ю З ВІДОМИМ ФІЛОСОФОМ АКАДЕМІКОМ МИРОСЛАВОМ ПОПОВИЧЕМ
    
 Але те, що робиться, - не та політика, якої можна уникнути. Нам не просто затикають рота, позбавляючи свободи слова. Ніхто не може відчувати себе в безпеці в тій країні, в якій ми живемо

Група активістів чесних виборів звернулася до відомого філософа академіка Мирослава Поповича з питанням, як він оцінює передвиборну ситуацію і шанси кандидатів. Вийшла цікава розмова, яку ми пропонуємо читачам.

- Як би Ви охарактеризували основних кандидатів в президенти?

- Справа не в особистостях і навіть не в програмах численних кандидатів. Використовуючи давні журналістські штампи, я б сказав: "два світи - дві моралі". Ми вибираємо між збанкрутілою владою з її "мораллю" і грою без правил і тим новим, що не може змиритися з таким способом життя, який нам нав'язують. Вас влаштовують умови, в яких вас поставили - голосуйте за владу. Ні - тоді ви будете принаймні в другому турі голосувати за Ющенка. От і весь вибір.

- Що ж значить "умови", "способи життя", чим вони вам не подобаються?

- Не треба навіть згадувати убивство Гонгадзе, оприлюднення таємних розмов в президентському кабінеті, непристойні ігри з цього приводу в Генеральній Прокуратурі України тощо. Достатньо подивитися на те, як іде виборча кампанія, щоб зрозуміти, що нам готують. Насильство і неправда - ось що ми бачимо на кожному кроці. Владний кандидат не сходить з телеекранів, рекламується по всій Україні з величезних щитів, підвищує пенсії і зарплати, не думаючи про наслідки, розвозить по країні дорогі подарунки - машини, комп'ютери тощо, все це з державної, тобто нашої, кишені; противладний не має телетрибуни, крім кабельного 5 каналу, доступного для 1% глядачів, йому перекривають дороги до виборців, влаштовують провокації, обливають брудом. Прем'єр обізвав своїх противників "козлами", що заважають йому навіть не працювати, а просто жити, і не раз погрожував, що розбереться із тими, хто його не підтримував. Перед усім світом влада продемонструвала своє обличчя на виборах в Мукачево. Господарі країни не посоромилися звинуватити опозицію в вибухах на ринку в Києві, використовують для провокацій невідомих озброєних молотками і пляшками людей. Що ж буде далі? Люди уникають політики. Але те, що робиться, - не та політика, якої можна уникнути. Нам не просто затикають рота, позбавляючи свободи слова. Ніхто не може відчувати себе в безпеці в тій країні, в якій ми живемо. Коли побили або й убили когось непокірного, змусили говорити журналіста за "темником", закрили газету чи телеканал - знай: це відбувається не "десь там", а з тобою. З кожним із нас може статися найстрашніше, якщо влада керує не по закону, а по блатному "понятію". Так насувається фашизм, тобто необмежене насильство. "Козли" заважають жити - значить, "мочить козлов!" Це ще не сказано, але до цього вже близько. Роками влада переконує, ніби опозиція, "нашисти" - це загадкові "бандерівці", які сунуть із Галичини на американські гроші, щоб всіх порізати. Це огидна брехня. До тероризму все ближче не опозиція, а влада. Проти терористичної влади, неспроможної вивести Україну із бідності і чесно тримати кермо, об'єднуються всі люди, які прагнуть оновлення - як схід, так і захід, як україномовне, так і російськомовне населення.

- Але ж кажуть, що без сильної руки неможливо розв'язати економічні проблеми, а Україна сьогодні розорена і злиденна.

- Підіть на базар, і ви побачите, чого можна досягти насильницькими методами. В країні все менше корів і свиней, бензин дорожчає, як і все інше, то звідки візьметься добробут? Насильство в економіці - це шлях до дефіциту, а де дефіцит, там лише хабарі і нове насильство. Змусили продавати на базарах за твердими цінами - тоді треба йти далі і встановити продрозверстку, посилати на село продзагони, щоб забирати у селян "надлишки". Вся країна стане зоною, ми це вже проходили. Україні потрібні гроші, вкладені в технічне переозброєння її промисловості і сільського господарства. Таких грошей у нас немає, і їх не буде, поки в країні пануватиме беспредел, і ми будемо в міжнародній ізоляції.

- Можливо, порятунок принесе єдиний економічний простір з колишнім СРСР та допомога Росії?

- Росія має власні проблеми такі ж, як наші; вона живе краще нас тільки тому, що має запаси нафти і газу. Економічні стосунки з Росією у нас були найкращі тоді, коли прем'єром був Ющенко. Вони й повинні покращуватися. Сьогодні ж ідеться зовсім не про економіку. Не для допомоги збіднілій Україні приїхав Путін до Києва - він відкрито, порушуючи всі міжнародні норми, агітував за Януковича. Йдеться про політику, і немає сумніву, що прямування до авторитарного режиму в Україні зворотною стороною має посилення залежності від Росії. Адже ніхто в демократичному світі не обминув мовчанням порушення прав людини в Україні. Спостерігачі на виборах відмітили, що такого, як у нас, їм не доводилося бачити навіть в Латинській Америці. За цих умов тільки керівництво Росії буде закривати очі на все те, що творитимуть наші правителі. І за їх "доброту" платити будемо ми. Сьогодні все вирішує політика - і давні мрії про незалежність України, і можливості побудувати Україну заможну, і прагнення жити за умов демократії, взагалі жити як усі в цивілізованому світі залежать від того, чи відчує масовий виборець, який вибір перед ним стоїть. Виберемо Ющенка - зможемо переобрати його, якщо він нам не сподобається; виберемо Януковича -подальша доля України вже від нас залежати не буде.      

Джерело: Політикантроп                                                                                                          http://www.politikan.com.ua
29.09.04

     
            30 вересня – 2 жовтня 2004 року відбудуться
                        МІЖНАРОДНІ КИЄВОЗНАВЧІ ЧИТАННЯ

«ОБРАЗ МІСТА В КОНТЕКСТІ ІСТОРІЇ, ФІЛОСОФІЇ, КУЛЬТУРИ»

Початок пленарного засідання 30 вересня о 10.00 (конференц-зал Інституту філософії НАН України,
ул. Трьохсвятительська, 4, IV поверх).

1 жовтня працюємо з 9.30 в лекційному залі Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника (корп.25); 2 жовтня – у приміщенні Інституту філософії з 9.30 ранку.

Під час Києвознавчих читань будуть працювати секції:
1. Давньоруські сторінки історії Києва. Київ на перехресті культурних і духовних традицій. Проблеми міської компаративістики.
2. Метафізика і онтологія міста. Місто як специфічна людська спільнота. Образ міста в контексті культури.
3. Київ та образ міста в культурі «срібного віку». «Київське коло» в гуманітаристиці та мистецтві.

        ЗАПРОШУЄМО ДО УЧАСТІ І СПІВПРАЦІ
                                        Оргкомітет
      

12.09.04

     
    8-10 вересня 2004 року у Києві відбулися ПЕРШІ МІЖНАРОДНІ АВЄРИНЦЕВСЬКІ ЧИТАННЯ,
в яких брали участь:
      Наталя Авєринцева (Москва-Відень), архим. Іануарій (Івлев), (Санкт-Петербург), архим. Іов (Геча) (Париж), прот. Михаїл Меєрсон-Аксьонов (Нью-Йорк), свящ. Володимир Зелинський (Італія), Сергій Кримський (Інст-т філософії НАНУ), Юрій Попов, Ольга Попова (Москва), Марина Ткачук (НаУКМА), Віктор Малахов (Інст-т філософії НАНУ), Олександр Киржелев (Москва) та ін.

У программі:

     Перегляд фільмів про С.С.Авєринцева, презентація І-го тома Зб. Творів С.Авєринцева, круглий стіл "Світ Авєринцева: горизонти осмислення" (ведучий - М,В. Попович).
      10 вересня в ауд. 318 (Інститут філософії НАНУ) виступили:
      Ю.М.Попов: Статті С.С.Авєринцева та доля енциклопедії в Росії;
      В.А.Малахов: До характеристики стиля Сергія Авєринцева: артикуляція нюанса;
      М.Л.Ткачук: Образ патристичної філософії;
      О.І.Киржелев: Релігія та мислення та ін.
      

16.04.04

     
     З нагоди 110-ої річниці від дня народження українського вченого, історика філософії, культуролога, славіста Дмитра Івановича Чижевського 9 квітня 2004 року відбулося розширене засідання Вченої ради Інституту філософії імені Г.С.Сковороди НАН України.

                                   З доповідями виступили:
1. Д.філос.н., професор В.С.Горський.«Фундатор історико-філософського українознавства»
Ключові тези
2.К.філос.н. В.С.Лісовий,
3.К.філос.н. І.В.Валявко.«Наукова та архівна спадщина Дмитра Чижевського та стан її дослідження в Україні»
Ключові тези
      

23.03.04

     
   

  
16 березня в Інституті філософії імені Г.С.Сковороди НАН України відбулося





об’єднане засідання вчених рад Інституту філософії імені Г.С.Сковороди НАН України та філософського факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка
з нагоди 280-ліття від дня народження І.Канта.
  
«І.КАНТ ТА СУЧАСНІ ЦИВІЛІЗАЦІЙНІ ВИКЛИКИ»

  У  ПРОГРАМУ ЗІБРАННЯ ВВІЙШЛИ

Доповіді:
Мирослав Попович. Кант сьогодні: до дискусії про модерн і постмодерн
Анатолій Конверський. Кант і передумови формування нової логіки
Анатолій Лой. Поняття «культура» і «цивілізація» в кантівській філософії
Сергій Кримський. Антиномії Канта і сучасна культура
Віталій Табачковський.« Філософування посеред Канта»: досвід вітчизняних шістдесятників
Ключові тези
Виступи:
Сергій Пролеєв. Кант і модерна раціональність
Ігор Бичко. На світанку посткласичної думки
Віталій Лях. Кант та ірраціоналістична традиція в філософії
Микола Попов І.Кант та тернисті шляхи аксіології
Ключові тези
Олексій Панич. Імануіл Кант та Томас Рід про здоровий глузд та його місце у філософії
Ключові тези
Михайло Мінаков. Філософський факультет і місія університету: післяісторія кантового пророцтва
Ключові тези

02.03.04
 
     24 лютого цього року в Інституті філософії ім.Г.С.Сковороди відбувся методологічний семінар, на якому з доповіддю "Що таке романтизм?" виступив директор Інституту філософії, академік Мирослав Володимирович Попович.
     До уваги аудиторії було запропоновано проект оригінального трактування складної та неоднозначної долі романтизму в загальному культурно-історичному процесі. На думку автора, романтизм, що як певний напрям або стиль художньо-естетичної діяльності (на зразок готики, класицизму, барокко та ін.) практично вичерпав свої можливості ще у ХІХ столітті, проте продовжує реалізовувати свій потенціал у сфері соціально-політичній і донині. Відзначивши, що романтизм, перетворюючись на певний світоглядно-регулятивний принцип, здатен неоднозначно та багатовекторно впливати на формування соціально-політичної практики, М.В.Попович накреслив у своїй доповіді декілька можливих напрямів кореляції романтизму як з консервативною так і з ліберальною настановами соціально-політичної діяльності й висловив певні застереження щодо можливих негативних наслідків ліво-радикальних, революційних інтерпретацій романтизму у складній сучасній реальності
.
    У перебігу жвавої дискусії, викликаної доповіддю, були висловленні міркування щодо методологічної значущості розмежування між 1)романтизмом як способом життя, 2) романтизмом як певним напрямом творчої діяльності та 3)романтизмом як стилем, котрий лише надає певні стильові ознаки формоутворенню культури (С.Б.Кримський), також відносно згубних наслідків для культуротворчої діяльності однобічно-негативного витлумачення романтизму, котрий , насправді, залишається неодмінною складовою будь-якого дійсно творчого акту (В.С.Лісовий), перспектив дослідження романтичної складової творчого доробку вітчизняних молодомарксистів (В.Г.Табачковський) та ін.
      
07.02.04
     
      6 лютого 2004 року в залі засідань Вченої Ради Інституту філософії НАН України ім. Г.С.Сковороди відбулася презентація книги видатного українського філософа Марії Львівни Злотіної (1921-2000) - Диалектика / Отв. ред. Ю.А.Мелков. - К.: Институт философии им. Г.С.Сковороды; Институт социологии, 2004. - 344 с. Ил. 32 с.
     Ця публікація є першою у започаткованій Інститутом філософії та Інститутом соціології НАН України серії "Наша спадщина". До книги київського філософа-діалектика М.Л.Злотіної увійшли тексти, котрі не було опубліковано за її життя: докторська дисертація "Загальні закони розвитку та принцип відображення", а також фрагменти курса лекцій з теорії пізнання, що був прочитаний на філософському факультеті КДУ ім. Т.Г.Шевченка в 1957 році. Незважаючи на те, що дисертація М.Злотіної була підготовлена наприкінці 1960-х років і багато в чому відбиває характер філософських дискусій свого часу, можна з упевненістю стверджувати, що ця публікація - не просто "документ епохи", що завмерла у своїй монументальній історичності, що ідеї, викладені у цій роботі, залишаються новаторськими та актуальними і на початку ХХІ століття.
      


Повернутись нак попередню сторінку >>>

     © 2003 Інститут Філософії НАН України. Всі права застережено.
розробка: Beleven Web Studio